Resultat av spørreundersøkelsen

Vi oppfordret representanter fra de 22 frivillige tangoorganisasjonene om å svare på noen spørsmål i forbindelse med etableringen av Norges Tangoforbund. Vi har fått 18 tilbakemeldinger og her er noen resultater.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Er dere en ideell/frivillig organisasjon?. Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Ca antall aktive på practica (under normale forhold, ikke nå under Covid-19). Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Ca antall aktive på milonga (under normale forhold, ikke nå under Covid-19). Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Er dere organisert under noe forbund nå?. Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Har dere årsmøte, regnskap og vedtekter?. Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Høres ideen om et tangoforbund ut som noe deres styre kunne tenke seg å være med i?. Antall svar: 18 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Benytter dere noen av følgende økonomiske støtteordninger?. Antall svar: 8 svar.

Hva mener du i hovedsak et tangoforbund skal jobbe med?

• Det som står på hjemmesidene
  • Aktiviteter for tangodansere.
  • Fremme argentinsk tango. Bygge nettverk sosialt/kunnskap.
  • Fremme Argentinsk Tango.
  • Veilede i forhold til regler og annet, bidra med tips, ha div støtteordninger? Arrangere årlig milonga?
  • Terminliste.
  • Fremme tango og danseglede.
  • Øke kunnskap og interesse for tango som dans, musikk og kultur, lettere å samarbeide om instruktører fra utlandet til Norge, tipse hverandre om støtteordninger, m.m.
  • Gleden med å danse.
  • Jeg synes det dere skisserer høres meget bra ut! Jeg liker grunnverdiene, og jeg synes det er en god idé med samarbeid og dialog.
  • Støtteordninger. Samordning av arrangementer.
  • Spre info om kurstilbud og milonga.
  • Et forbund må fremme tangoens gleder. Fremme god og inkluderende tangokultur til flest mulig. For nybegynnere og enda mer single nybegynnere kan tango virke håpløst og skremmende i de miljø der de «gode» ikke «danser med alle». Kanskje arrangere en stor årlig tangofestival. «Døgnvill tango»? Midnattsolstango?
  • Samle kunnskap om dyktige instruktører. Skrive tangoens historie i Norge. Blogg? Støtte og tipse de som vil danne nye klubber.
  • Tangorelaterte spørsmål, både for profesjonelle og amatørar. Eg meiner det er viktig å ta vare på både dansarane og musikarane. Som musikar sjølv ynskjer eg å få fram ein kultur, der ein ynskjer levande musikk på milongaane, slik vi i stor grad har prøvd å gjennomføre det her. Eg ynskjer òg at det skal vere lett å finne arrangement, både dans, konsertar, festivalar osb, og at dette stoffet vert lett tilgjengeleg for alle tangointeresserte på landsbasis. Det som òg er fint med ein heilskapleg organisasjon som denne, er at det kan vere lettare å få støtte til ulike arrangement med forbundet i ryggen som støttespelar, då ein ser dette er eit seriøst forbund som jobbar for sjangeren sitt beste rundt omkring i landet.
  • Informasjon om arrangementer og støtteordninger.
  • Samordne – bedre kommunikasjon – høyne kvalitet på undervisning og visning av tango.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Vil du som leder/kontaktperson kunne være interessert i å sitte i styret i Norges Tangoforbund?. Antall svar: 17 svar.

Noen kommentarer til slutt?

• Tror dette blir veldig bra 🙂
  • Et veldig godt tiltak som jeg ønsker å være en del av.
  • Mulig at andre i klubben er interessert i å sitte i styret.
  • Supert tiltak 🙂
  • Spennende initiativ, jeg hilser det velkommen :). Synd at aktiviteten er sterk redusert pga koronasituasjonen.
  • Tar kontakt etter styremøte •Imponerende jobb dere har gjort så langt! Vi har ikke akkurat savnet et nasjonalt forbund … Men som skrevet ovenfor, så synes jeg dere har noen gode tanker og ideer. Jeg skal ta med dette til styret.
  • Flott initiativ!
  • Det er morsomt initiativ. Håper dere får nok positiv respons til at det blir noe av. Lykke til!
  • Flott initiativ!
  • Vet ikke om dette er noe for oss, men vil gjerne ha informasjon om aktiviteter.
  • Et forbund er nå betimelig, selv om jeg representerer en privat tangoklubb.
  • Er interessert i dialog med dere.