Grasrotandelen

Hele Norsk Tippings overskudd går til samfunnsnyttige formål. Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å være med og bestemme hva noe av overskuddet skal gå til. Du kan selv velge hvilket lag eller forening som skal få et beløp tilsvarende sju prosent av din spilleinnsats. Det vil si at dersom du spiller Lotto for hundre kroner, går sju kroner til din grasrotmottaker. Og best av alt; din innsats, premie eller vinnersjanse vil ikke reduseres!

For at ditt lag eller forening skal motta midler fra Grasrotandelen, må det være registrert i Frivillighetsregistret i Brønnøysundregisteret. Under registreringen i Frivillighetsregisteret (Samordnet registermelding) må dere som ønsker det hake av for «Skal enheten delta i Grasrotandelen»? og velge Ja. Grasrotmottakeren behøver ikke være lokalisert i ditt nærmiljø, men må drive regional eller lokal virksomhet. Det er Frivillighetsregisteret som sjekker om enheten oppfyller de vilkår og krav som er satt for å være en del av ordningen. Hvis enheten blir godkjent som grasrotmottaker av Frivillighetsregisteret, vil dere bli gjort tilgjengelig i Norsk Tipping sine systemer, og spillerne kan da velge dere som grasrotmottaker.

Kun 13 tangoorganisasjoner er med i Grasrotandelen i dag. Disse har til sammen fått tildelt over 25.000 kroner. Her har Stjørdal Tangoklubb vært med i ordningen siden 2011 og fått inn nesten 8.000 kroner. De fleste av de 13 tangoorganisasjonene ble medlem av Grasrotandelen i år. Det er uvisst hvorfor ikke flere tangoorganisasjoner benytter seg av denne ordningen.

Les mer om Grasrotandelen her.