Forlenging av kompensasjonsordninger?

En liten oppdatering fra Frivillighet Norge på hva som skjer for frivillige organisasjoner:

Regjeringen utsetter trinn fire av gjenåpningsplanen. Da må også kompensasjonsordningen for frivilligheten forlenges, mener Frivillighet Norge. Ifølge VG jobber nå Kulturdepartementet med en løsning for å få dette til.
De siste ukene har det vært en økende smittetrend i Norge, og torsdag kunngjorde regjeringen at landet blir stående på trinn tre i gjenåpningsplanen. Det vil si at det fortsatt er restriksjoner for antall deltakere i aktiviteter og publikum på arrangement, samt avstandsbegrensninger.

– Det er bra at regjeringen tar ansvar, og frivilligheten vil gjøre sitt til å bidra til forsvarlig smittevern også framover, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge.– Samtidig rammer begrensningene aktivitet og inntektsgrunnlag i organisasjonene, noe som vil ha langtidskonsekvenser i det norske samfunnet. Derfor må stimulerings- og kompensasjonsordningene for frivilligheten forlenges ut året, sier Slotterøy Johnsen.

Torsdag 9. september melder kulturminister Abid Q. Raja at kompensasjonsordningene for kultur vil forlenges ut året. VG sier avisa kjenner til at det jobbes med en løsning for å forlenge ordningene for idrett og frivillighet tilsvarende. Frivillighet Norge har ikke ennå fått dette bekreftet.